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BBC Radio 3 & Radio 4    Page 34 sur 37

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Richard Smith, medical doctor - le Ven 15 Juin 2018, 23:07

Le numéro de Private Passions du 10 juin 2018 recevait le médecin controversé Richard Smith pour un portrait musical et un exposé de ses convictions sur la médecine en général et sur l'approche de la mort par le corps médical et le malade, en particulier.

Choix très personnels (uniquement des pièces lentes et de la clarinette, instrument pratiqué par Richard Smith), entre autres l'émouvant premier mouvement du 16e quatuor de Chostakovitch (Dmitri Shostakovich String Quartet no. 15 in E flat minor (1st mvt: Elegy Ensemble: Fitzwilliam String Quartet)) et le morceau de clarinette solo du 2e mouvement du Quatuor pour la fin du temps d'Olivier Messiaen (Quartet for the End of Time (2nd mvt: Abyss of the birds) Ensemble: Fibonacci Sequence).

Pour en savoir plus : In Private Passions, Richard Smith tells Michael Berkeley about his strong belief that doctors and patients collude to hide the truth about disease and death, and explains why he gives a talk called provocatively: 'Death: the Upside'. He reveals too how music has sustained him at crisis points in his life.

Dr Richard Smith heads an organisation called Patients Know Best, and having been editor of the British Medical Journal for most of his career, he now enjoys stirring things up in a provocative weekly blog there. Among his targets: the sinister power of drug companies - and the not unrelated tendency of doctors to over-treat illnesses like cancer. When he's not stirring things up at home, Richard Smith is in Bangladesh, working for a charity trying to prevent the terrible human loss caused by infected drinking water. He has also worked as a television doctor and at one point answered readers' letters for Women's Realm.

Choices include Bach's cello suites, the Stan Tracey Quartet, Shostakovich, Messiaen, Haydn, Deborah Pritchard, and sacred music by the medieval composer Hermannus Contractus".

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The nightingale - le rossignol - le Sam 23 Juin 2018, 11:17

Sam Lee on the nightingale* (BBC 4 Tweet of the Day 20 06 2018)




*Tweet of the Day has captivated the Radio 4 audience with its daily 90 seconds of birdsong. But what of the listener to this avian chorus? In this new series of Tweet of the Day, we bring to the airwaves the conversational voices of those who listen to and are inspired by birds. Building on the previous series, a more informal approach to learning alongside a renewed emphasis on encounter with nature and reflection in our relationship with the natural world.

For this first programme, folk musician and Mercury Prize nominee Sam Lee considers the nightingale, that amazing songster which can use two voice boxes to produce over 200 different styles of phrasing; enriching the gathering darkness for those fortunate enough to hear. Having sung with nightingales in Sussex woodlands for many years, for Sam that richness of the male nightingale territorial song, is mesmeric.



Dernière édition par Philaunet le Sam 23 Juin 2018, 15:29, édité 6 fois

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Une femme exceptionnelle : Miranda Krestovnikoff - le Sam 23 Juin 2018, 14:52

Miranda Krestovnikoff est présidente de la RSPB (l'équivalent en 10 fois plus important de la LPO), présentatrice d'émissions télévisées sur le monde naturel, pratiquante chevronnée de plongée sous-marine, musicienne accomplie (flûtiste et chanteuse) et elle vous inspire une énergie exceptionnelle par son ton enthousiaste et son humour.  On est littéralement porté par sa vitalité.



Quant aux choix musicaux du numéro de Private Passions* qui lui est consacré, ils sont emballants, particulièrement les quatre premiers : Bohuslav Martinu, Flute Sonata (3rd mvt: Allegro)  Michael Cox., Nigel Clayton ; un long morceau de jazz à faire écouter à tous les déprimés de France Culture : Michel Camilo, Why Not? ; Maurice Duruflé, Ubi caritas (Quatre motets sur des thèmes grégoriens) Choir: Bristol University Singers, le choeur dans lequel Miranda Krestovnikoff a chanté ; Sergei Rachmaninov, All-Night Vigil , Choir: St. Petersburg Chamber Choir, Conductor: Nikolai Korniev, pièce qu'elle a aussi chantée et qu'elle considère comme un de ses plus grands souvenirs de concerts.

Ses conseils pour donner aux enfants le goût du plein air ? Ne pas leur faire peur avec toutes sortes d'interdits, leur donner des compétences et leur faire confiance.



Une page de photos de Miranda Krestovnikoff (visiblement elle aime rire)

* As part of Radio 3's week in the forest, Michael Berkeley talks to wildlife presenter, President of the RSPB and accomplished musician Miranda Krestovnikoff.
She's dived with sharks, shown viewers how to eat roadkill, and searched for mammoth bones in the North Sea. The co-presenter of ten series of Coast, Miranda's also a regular on The One Show and Radio 4's Costing the Earth. As well as the RSPB she's involved in numerous other environmental and wildlife charities. She tells Michael about staying up all night waiting for pine martens in a Scottish forest, and a frightening experience diving with sharks.
But she's also a talented musician - a flautist, pianist, and singer who plays with the New Bristol Sinfonia and sings in choirs in the city. We hear a recording of Miranda singing a Duruflé motet with the Bristol University Singers and from other composers whose music she has performed - Holst, Vaughan Williams, and Rachmaninoff, whose All Night Vigil was played at her wedding. And we hear a piece that combines her love of music and birds - Martinů's Sonata for Flute and Piano - the piece that inspired her as a young flautist and which also features the song of a nightjar.



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Pour bien commencer la semaine - le Lun 02 Juil 2018, 07:58

Tweet of the Day Swift



Laura Howard on the Swift



Chris Jones on the Swift

&

Alpine Swift (Tachymarptis melba) à 0'45''



Bill Oddie presents the alpine swift. Alpine swifts are impressive anchor-shaped birds, the colour of coffee above and milk-white below. In the UK Alpine swifts are annual visitors, appearing in Spring, but they don't breed here. They spend the winter in Africa and on their journey north in spring some birds overshoot their breeding areas. Alpine swifts can be seen as they arc through the skies and because they travel so fast they can turn up almost anywhere from central London to Shetland.

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Ce qu'il ne faut pas entendre ! - le Lun 09 Juil 2018, 14:35

Le premier sujet du numéro de Law in Action du 5 juin 2018 de BBC Radio 4 était présenté comme suit : "Christina Blacklaws, incoming president of the Law Society of England and Wales, on the implications of an important milestone. A century after the reform that allowed them to become lawyers, most practising solicitors are now women."

En réalité, la question traitée est celle d'un préjugé inconscient [unconscious bias] qui affecterait défavorablement les femmes juristes en matière de salaire et de carrière.

À la question du toujours aussi pertinent et prudent(issime, vu le sujet...) Joshua Rozenberg "(...) I suppose more women than men tend to take a carreer break at some point, so it may be justified to pay women at partnership level less than men because they have less experience", la réponse de Mme Blacklaws (un nom pareil ne s'invente pas, sauf chez Dickens !) est "Well, I don't think it's ever justified to pay anybody less for equivalent work".

"Ever" ? Donc une personne de 25 ans doit recevoir la même rémunération qu'une personne de 50 ans ? Rozenberg parle d'"experience", et l'on sait combien celle-ci est cruciale dans les professions juridiques (mais pas seulement)  ; Blacklaws répond "equivalent work".

Il est amusant de voir que des égalitaristes dogmatiques sont en train de saper les acquis salariaux obtenus par leurs aînés, à savoir la possible et souhaitable différence de rémunération en fonction de l'ancienneté dans l'entreprise ou dans la carrière. "Equivalent work" ne donne pas toujours "equivalent results"...



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''A Life in Brain Surgery'' - le Dim 15 Juil 2018, 13:28

Dès les premières secondes on est saisi par la lecture de Robert Powell dans "Admissions: A Life in Brain Surgery" de Henry Marsh dans la série Book of the Week.



Une interprétation mémorable d'un texte tout aussi mémorable qui témoigne de l'expérience d'un neurochirurgien à la veille d'arrêter son activité.

Le descriptif* donne toutes les informations nécessaires. Pour ceux qui n'ont pas eu la chance d'écouter ce bijou durant le mois en ligne ou qui ne l'ont pas capté, espérons une rediffusion (je peux aussi fournir le fichier).

Remarque : France Culture ne sait pas faire cela, la lecture puissante d'une version abrégée de mémoires de personnalités marquantes. Non, la station culturelle s'obstine à faire des interviews du matin au soir. Aussi faut-il souvent subir l'amateurisme, le manque d'empathie, l'ignorance des intervieweurs, et ce, jusque dans "À voix nue".

Comment est-il possible d'être aussi peu ouvert à d'autres formes de productions radiophoniques ?


* Nearing the end of his career, neurosurgeon Henry Marsh reflects on a life in surgery.

Marsh read Politics, Philosophy and Economics at Oxford University before studying medicine at the Royal Free Hospital in London, graduating in 1979. He became a Fellow of the Royal College of Surgeons in 1984 and was appointed Consultant Neurosurgeon at Atkinson Morley's/St.George's in 1987, he retired from there in 2015 and has since continued to operate in Ukraine and Nepal as well as teaching in hospitals around the world.

His first memoir, Do No Harm, was a bestseller when it was published in 2014 - Admissions is the more personal and provocative follow up.

Henry Marsh has been the subject of two major documentary films - Your Life in their Hands (2003) which won the Royal Television Society Gold Medal and The English Surgeon (2009) which won an Emmy. He has lectured widely on the subject of hospital architecture and design, keeps bees and makes furniture in his spare time. He was made a CBE in 2010 and is married to the best-selling anthropologist and writer Kate Fox.

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''A Woman of No Importance'' - le Mar 17 Juil 2018, 09:03

Oscar Wilde n'a pas le vent en poupe à France Culture. Il faut dire que la moindre de ses répliques théâtrales sur les femmes et sur les relations hommes/femmes ferait pousser des cris d'orfraie à la directrice et attirerait un procès posthume à l'écrivain irlandais...

BBC Radio 4 Extra (station dédiée aux archives, à l'instar des Nuits de Philippe Garbit) a rediffusé A Woman of No Importance* (1893), adaptation  produite en 1991. Un festival de traits d'humour et une interprétation "délicieuse" : superbe  travail des acteurs sur les accents régionaux, nationaux et snobs.

Quand est-ce que France Culture vous a fait rire (pas jaune) ces dernières années ?

* At a country house party, Mrs Arbuthnot's long-concealed secret comes back to haunt her.

Bref résumé de l'intrigue de "Une Femme sans importance", INA, 1968. Cette interprétation télévisée ne rend pas bien justice au ton de la comédie humoristique illustrée par la version radiophonique britannique.

Intrigue développée sur Babelio : Une Femme sans importance.

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Blind carers - le Mer 18 Juil 2018, 09:07

Dans la catégorie psycho-médico-sociale, l'émission hebdomadaire du non-voyant Peter White, In Touch, dédiée à la vie des aveugles.  Un numéro qui suscite l'intérêt : Blind carers, Where to get help when you lose your sight [Les soignants aveugles ; Où trouver de l'aide quand on perd la vue].

Particulièrement intéressant, le défi que représente l'aide qu'une femme aveugle dispense à son père (95 ans) atteint de démence sénile. Ce n'est pas une illustration de la fable de Florian L’Aveugle et le Paralytique, car  le père n'a pas les moyens d'aider sa fille. Un reportage qui ne s'appesantit pas sur le drame de la situation, que l'on imagine d'autant plus aisément. Situations concrètes, solutions, aides institutionnelles, force de la volonté. Un reportage qui donne à réfléchir.

À noter qu'une fois n'est pas coutume à la BBC l'émission propose une transcription intégrale de l'émission (13 pages). La radio allemande SWR 2 propose des transcriptions (10 à 15 pages) pour une grande partie de ses émissions. France Culture aucune.

Que devient Hakim Kasmi, le journaliste non-voyant de France Culture ? Sinon, le corps handicapé à France Culture ? Pas exactement une préoccupation de la station. Ce qui l’est, c’est le corps transgenré et sexualisé (cf. Faire genre, 17 07 2018, "Aux frontières du genre et dans les nuances et complexités des identités")...

**********************

Tom Walker visits Jean McKeegan, who is a carer for her elderly father and wonders if there are any other blind carers who would share their experiences with her.

Columnist Dave Williams on interacting as a blind man with a sighted world.

And in her last edition as programme producer, Cheryl Gabriel shares her useful contacts with listener Jane Moore, who has recently been diagnosed with Macular Degeneration.

Producer: Cheryl Gabriel
Presenter: Peter White.

CEA Card
https://www.ceacard.co.uk/
Disabled Persons Railcard
https://www.disabledpersons-railcard.co.uk/
Freedom Pass
https://www.londoncouncils.gov.uk/services/freedom-pass/disabled-persons-freedom-pass
Macular Society
https://www.macularsociety.org/age-related-macular-degeneration-0?gclid=EAIaIQobChMI0bnp7ZPT2gIVCRIbCh2JIQeAEAAYASAAEgLzbvD_BwE
The Partially Sighted Society
https://www.partsight.org.uk/

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The Sounds of Britain - le Sam 28 Juil 2018, 16:45

Un paysage sonore commenté : The Sounds of Britain, Wicken Fen Toujours en ligne depuis Tue 11 Sep 2007 11:00 sur BBC Radio 4



Paul Evans and Chris Watson capture the atmosphere of Wicken Fen in Cambridgeshire, Britain's oldest nature reserve, on a single day in May.

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Bella Bathurst ''Sound: Stories of Hearing Lost and Found'' - le Sam 28 Juil 2018, 17:01

Plutôt que de tenir des discours fumeux sur l'absence stigmatisante d'autonomie, la BBC produit des émissions de haut niveau ayant pour sujet aussi bien les aveugles que les sourds : Book of the Week, Sound* (5 X 13'). C'est très bien lu.

Une radio qui traite des aveugles et des sourds/mal-entendants semble faire son travail, non ? C'est France Culture ? Smile Non, c'est la radio allemande qui permet aux sourds de lire le contenu intégral de nombreuses émissions (30', 45', 60') ou la radio anglaise qui offre aux auditeurs une émission ayant trait aux questions spécifiques des personnes atteintes de cécité.

France Culture, elle, traite des sujets "corporels" essentiels :  quel est le sexe réel de chacun ? Quelle est l'identité du sujet ? Soupir...

******************
Pour en savoir plus sur Bella Bathurst :  Sound by Bella Bathurst review – losing and recovering the miracle of hearing "This fascinating memoir of a dozen years of deafness opens out into an exploration of science, music and silence"

* In 1997, Bella Bathurst began to go deaf at the age of 28. Within a few months, she had lost half her hearing, and the rest was slipping away. She wasn't just missing punchlines, she was missing most of the conversation - and all of the jokes. For the next twelve years deafness shaped her life.
Sound draws on this experience, exploring the practical and emotional impact of losing your hearing, and what it teaches you about listening and silence, music and noise.
Today, Bella embarks on a sailing trip with friends. She doesn't want to admit her hearing is getting worse, but out at sea even more sound gets lost. As the weather worsens and Bella mishears instructions from the captain, has she put the whole boat in danger?


Boîte de production : A Loftus production for BBC Radio 4.

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Dumas-mania estivale... - le Ven 03 Aoû 2018, 19:08

Un Book of the Week datant de 2012, rediffusé en 2017 et écouté en 2018 dans le sillage de l'écoute du Comte de Monte-Cristo (on devrait être payé, vu toute la publicité faite autour de cette rediffusion...) : The Black Count*.

Lecture ? First-class. Version abrégée du livre en 5 X 13 minutes de lecture ? Très bonne. Réalisation ? Impeccable (pas de musique, de vignette, etc).

Petite histoire, grande histoire (des colonies aux Antilles, de la Révolution, de Bonaparte, etc), le récit de la vie du père d'Alexandre Dumas (et de son grand-père) laisse de profondes traces dans la mémoire et éclaire vivement les éléments de l'intrigue du Comte de Monte-Cristo.

Pour aller plus loin, on pourra lire The Black Count: Glory, Revolution, Betrayal and the Real Count of Monte Cristo by Tom Reiss – review Fri 28 Sep 2012




*In his new biography Tom Reiss reveals that Alexandre Dumas' father led a life of derring-do that is captured in his son's novels, The Count of Monte Cristo and The Three Musketeers. Born to a French nobleman, and a black slave in the colonies, the writer's father went on to rise rapidly through the ranks to become a general in the French army. General Alex Dumas' acts of heroism were met with great acclaim, but events conspired against him leading to an irrevocable reversal of fortune.

Read by Hugh Quarshie who appears regularly in BBC One's Holby City.
Abridged by Richard Hamilton.
Produced by Elizabeth Allard

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